Процес отримання посвідки на постійне проживання ІТ-спеціалісту умовно можна поділити на кілька етапів:
- отримання погодження від Мінекономіки;
- оформлення дозволу на імміграцію в Україну;
- оформлення посвідки на постійне проживання;
- реєстрація місця проживання в Україні (прописка).
Перш, ніж звертатись за оформленням дозволу на імміграцію, іноземний ІТ-спеціаліст має звернутись до Мінекономіки для отримання спеціального погодження. Українське законодавство передбачає вичерпний перелік ІТ-професій та посад, які можуть бути підставою для отримання ПМП. Для кожної із цих посад ставляться відповідні вимоги, такі як досвід роботи в галузі, вища освіта тощо. Тож, першим етапом в оформленні ПМП є отримання підтвердження рівня кваліфікації конкретного працівника вимогам, що ставляться до відповідної спеціальності.
Зокрема, працівник має відповідати основній та одній із додаткових вимог (їх існує декілька). Обов’язкова вимога до ІТ-спеціалістів – наявність досвіду роботи за відповідною професією, що може підтверджуватись трудовою книжкою, договорами про надання послуг тощо. До додаткових вимог відносять вищу освіту, дохід у розмірі 24 000 доларів США за попередній календарний рік, знання та вміння працювати з певними комп’ютерними програмами тощо.
Варто наголосити, що документи, що були видані за кордоном, повинні бути належним чином легалізовані (до прикладу, шляхом проставлення штампу «Апостиль») та перекладені на українську мову.
Після отримання вищезгаданого погодження, іноземний ІТ-працівник може звернутися у Державну міграційну службу для оформлення дозволу на імміграцію. Потрібно також мати на увазі, що ця підстава є квотовою. Кожного року Кабінет Міністрів України визначає граничну кількість іноземців, що можуть клопотати про отримання ПМП на підставі ІТ-спеціальності.
Той факт, що згадана підстава є квотовою, впливає також на об’єм необхідних документів для отримання дозволу на імміграцію. Зокрема, іноземцю, окрім іншого, потрібно пройти медичний огляд в Україні, щоб підтвердити, що особа не є хворою на хронічний алкоголізм, токсикоманію, наркоманію або інфекційні захворювання. А також, надати міграційні службі довідку про відсутність судимості, яка видається країною громадянства.
Знову ж нагадуємо про необхідність легалізації та перекладу іноземних документів.
Розгляд документів міграційною службою може тривати до одного року. Саме тому, факт звернення за оформленням дозволу на імміграцію є підставою для продовження терміну перебування іноземця на території України. Нюансом є те, що протягом дії такого продовження, особа не може покидати Україну. У випадку необхідності подорожувати за кордон, вже після отримання дозволу на імміграцію, іноземець може клопотати про оформлення візи типу «D» для оформлення посвідки на постійне проживання.
Тому, наступним етапом є оформлення посвідки на постійне проживання (ID-картки). Цей документ видається протягом 15 робочих днів та діє 10 років (з можливість продовження).
Останній крок в процесі імміграції в Україну – реєстрація місця проживання (прописка). За загальним правилом, іноземець повинен зареєструвати своє місце проживання протягом 30 днів після отримання посвідки на постійне проживання. В іншому випадку, такий іноземець буде притягнений до адміністративної відповідальності.
Імміграція в Україну для ІТ-професіонала може стати справжнім викликом через необхідність отримання великої кількості документів та проходження багатьох етапів. Слід бути дуже уважним при підготовці дoкумeнтiв, oскiльки у випадку неточностей, іноземцю може бути відмовлено в оформленні українських документів, а пoвтoрнo пoдати заяву прo надання дoзвoлу на iммiграцiю можна тільки чeрeз рiк.